انتخاب اسم زیبا برای سایت
انتخاب یک نام جذاب و مناسب برای سایت
یکی از اقدامات مهم قبل از شروع فعالیت هر وب سایت است.
امروزه بسیاری از لغات و اسامی جذاب توسط افرد مختلف استفاده و رزرو شده اند
لذا چند سالی است که پیدا کردن یک اسم جذاب و مناسب برای سایت هرگز آسان نیست
و نیازمند استفاده از یک شخص یا تیم متخصص و با تجربه در ایجاد اسامی جدید و خلاقانه است.
ضرورت انتخاب اسم زیبا و مناسب برای سایت
افراد هوشمند هرگز نام سایت خود را با عجله و بدون بررسی انتخاب نمی کنند و این امر مهم را به یک شخص متخصص یا تیم باتجربه می سپارند زیرا خوب می دانند که استفاده از یک اسم نامناسب و غیر استاندارد چه تبعاتی خواهد داشت و مشکلات زیادی را در آینده برای آن کسب و کار ایجاد خوهد کرد.
گاهی مشکلات ناشی از انتخاب یک اسم نامناسب و غیر استاندارد به حدی است که شخص مجبور به تغییر اسم سایت و هویت مجموعه خود می شود و متحمل هزینه های بسیار زیاد خواهد شد.
با انتخاب یک اسم جذاب برای سایت که استاندارد نیز باشد از جنبه های مختلفی در هزینه های بازاریابی و تبلیغات صرفه جویی خواهد شد و همچنین از بروز مشکلات در آینده فعالیت سایت پیشگیری خواهد شد.
نکات مهم در ایجاد اسامی جذاب برای سایت
1- ساده و کوتاه بودن اسم سایت بسیار مهم است.
در اسم سایت می بایست تا حد ممکن از کلمات ساده
ای که دارای املاء مشخص هستند استفاده شود.
اسامی ساده هم راحت
تلفظ می شوند و هم باعث زیباتر بودن اسم می شوند.
به عنوان مثال شما هم تایید می کنید که اسامی مانند
carpino و tapsi و snap
مناسب تر از اسمی مانند
onlinetaxiservice
هستند.
مزیت بعدی کوتاه بودن اسم سایت این است که کاربران می توانند مستقیماً آنرا در نوار آدرس مرورگر وارد کرده
و به سایت شما متصل شوند.
همچنین اسامی کوتاه اصطلاحاً
search-friendly
هستند یعنی جستجوی آنها در موتورهای جستجو گوگل برای کاربران آسان است.
مزیت بعدی این است که راحت تر در ذهن افراد باقی می مانند.
اسامی مانند
moz, google, msn, baya
هم کوتاه هستند و هم به راحتی در حافظه اکثر افراد باقی می مانند.
همچنین فراموش نکنید که نام سایت شما قرار است در هدر سایتتان قرار بگیرند
لذا هر چه کوتاه تر باشند جلوه بهتری به هدر سایت شما خواهد داد.
2- از کلمات زیبا و خوش آهنگ در اسم سایت استفاده کنید.
به عنوان مثال در زبان فارسی به کار بردن کلماتی مانند
novin, behin, mehr
باعث زیبا شدن اسم می شوند.
عنوان یک تکنیک دیگر، ترکیب کردن برخی از کلماتی که تلفظ اولین حرف آنها
ریتم مشابهی دارند، ترکیب خوش آهنگی را تشکیل می دهند مثل
Golden Group.
به خاطر داشته باشید که قرار نیست نام سایت شما فقط در مرورگرها وارد شود و
یا فقط در موتورهای جستجو سرچ شود، بلکه قرار است همین نام به عنوان
هویت
مجموعه شما نیز شناخته شود و در آینده افراد مختلف آنرا تلفظ کنند و یا در
تبلیغات مختلف و شاید در تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و غیره برای حجم زیادی
از مخاطبین بیان شود.
همانطور که در یکی دیگر از مقالات سایت اشاره کردیم بهتر است که در صورت امکان همان اسمی که برای سایت خود انتخاب می کنید را به عنوان آیدی شبکه های اجتماعی سایت خود نیز استفاده کنید لذا بررسی کنید که آیا آن آن اسم برای شبکه های اجتماعی تان هم مناسب خواهد بود؟ در این رابطه پیشنهاد می کنیم بعد از اتمام مطالعه این مقاله، حتماً مقاله راهنمای انتخاب اسم برای پیج اینستاگرام را نیز مطالعه کنید.
3- ایجاد کلمات جدید و خلاقانه با استفاده از تکنیک های ایجاد تغییر در کلمات
یک شخص متخصص و باتجربه در زمینه اسم سازی می تواند کلمات کلیدی موجود در حوزه کسب و کار شما را استخراج کرده و سپس با ایجاد تغییراتی خاص در آنها، کلمات جدید و خلاقانه ای ایجاد کند. به عنوان مثال در کشور خودمان سایت هایی مانند namasha ، tapsi ، filimo ، baya از همین تکنیک استفاده کرده اند.
4- استفاده از نام های تصویری
منظور از نام های تصویری اسامی هستند که با شنیدن آنها یک تصویر در ذهن مخاطب تداعی و ترسیم می شود.
لذا چه خوب است
از کلمه ای استفاده کنیم که تصویر مطلوبی را در ذهن مخاطب ایجاد کرده و حس مثبتی را به او منتقل کند.
مثلاً استفاده
از نام گُل ها و یا نام هایی که یادآور وقایع خوب تاریخی هستند.
همچنین برخی از لغات زبان انگلیسی نیز چنین خصوصیاتی
دارند که مثال هایی از آن عبارتند از :
happy (خوشحال)
grand (باشکوه)
king (سلطان)
Hero (قهرمان)
Expert (
متخصص)
Pro (حرفه ای)
Master (اصلی)
اما در مقابل می بایتس از به کار بردن کلماتی که در ذهن مخاطب تداعی کننده ترس، بیماری،
فقر، خشونت، جنگ و وقایع نامطلوب تاریخی باشد خودداری کنید.
به عنوان مثال استفاده از لغاتی مانند war یا attack یا
Fear هرگز توصیه نمی شود.
همچنین به کار بردن لغات فینگیلیشی که بار منفی دارند مانند atash (آتش) توصیه نمی
شود.
5- از صفات و لغات توصیفی مناسب استفاده شود.
این مورد نیز مشابه مورد قبل است و به عنوان نمونه لغات زیر و نظایر آنها را می توان با مقداری خلاقیت برای ساخت اسم های زیبا برای سایت استفاده کرد:
top (برتر)
best (بهترین)
cool (جالب)
fast ( سریع)
modern (جدید)
smart
(باهوش)
Elegant (زیبا)
به عنوان مثال اگر سایت شما در زمینه ارائه محصولات بهداشتی فعالیت می کند استفاده از لغتی مانند
پاک pak یا تمیز tamiz بسیار مناسب خواهد
بود و حس خوبی را به مخاطب منتقل می کند.
شرکت هایی مثل بهنوش و خوشگوار نیز از همین تکنیک برای نامگذاری خود استفاده کرده اند.
6- استفاده از تکنیک portmanteau برای ابداع اسامی جدید
این لغت به معنی ترکیب کردن دو لغت و ابداع عبارتی جدید است.
مزیت
این روش این است که احتمال اینکه لغت به دست آمده توسط شخص دیگری ثبت و
استفاده شده باشد کم است.
استفاده از این تکنیک هر بار دو لغت از لغات مرتبط با حوزه کسب و کار خود
را انتخاب کنید. سپس آنها را به نحو مناسبی با یکدیگر ترکیب کرده و بعضی از
بخش های آن دو لغت را حذف کنید تا لغت جدید مناسب و خوش آهنگی به دست آید.
به عنوان مثال لغت phablet که از ترکیب دو لغت phone و tablet به وجود آمده است مثال خوبی از این تکنیک می باشد. بدیهی است که ترکیب بسیاری از لغات، خروجی زیبا و مناسبی نخواهند داشت بنابراین می بایست زمان بسیار زیادی صرف ترکیب کردن لغات مختلف با یکدیگر کرد.
7- استفاده از حروف و کاراکترهایی که هنگام تلفظ زیباتر هستند
سعی کنید در نام سایت خود از حروفی که تلفظ آنها خوش لحن است استفاده کنید.
مثلاً حروفی از قبیل
b ، d ، k ، m ، n ، p ، s ، t
در هنگام تلفظ خوش آهنگ تر هستند
و در مقابل حروفی مانند
g , q , z
در هنگام تلفظ، زیبایی کمتری دارند.
8- استفاده از پسوندها و پیشوندها جهت خلق اسامی زیبا برای سایت
به عنوان مثال سایت ایرانی downloadly را در نظر بگیرید که از پسوند خلاقانه لی ly در انتهای لغت دانلود استفاده کرده است و یا سایت webzi که از پسوند zi در انتهای لغت web استفاده کرده است.
یک مثال خوب دیگر در خصوص انتخاب اسم خلاقانه، سایت digiadfa.com است که در زمینه نیازمندی های دیجیتال فعال می باشد. نام انتخابی این سایت هم کوتاه بوده و هم با کسب و کارش مرتبط است و نمونه یک انتخاب مناسب می باشد.
به عنوان یک تکنیک دیگر برخی افراد به ابتدای یک اسم، کاراکتر دیگری مثل e را اضافه میکنند و نامی مانند
emusic.com خلق می شود و یا کاراکتر u را اضافه می کنند و نامی مانند ubook.com ایجاد می شود.
و یا عباراتی مثل go یا my یا up و مشابه آنها را به
ابتدای اسم اضافه میکنند مانند upmusic.com
9- کمک گرفتن از لغات موجود در زبان های دیگر برای خلق اسامی جدید
اگر در پروژه های خاصی فرد متخصص ایجاد اسم با محدودیت لغات موجود در زبان فارسی مواجه شود
مثلاً همه اسامی مد نظر از قبل توسط دیگران ثبت شده باشند،
می تواند از برخی از کلمات موجود در زبان های دیگر مانند لاتین، فرانسوی، اسپانیولی، ایتالیایی استفاده کند.
به عنوان مثال برای خلق اسامی جدید و منحصر به فرد می توان از لغت ایتالیایی bella که به معنی زیبا می باشد
و یا لغت molto که به معنی زیاد می باشد و یا لغت nova که
به معنی جدید یا همان new است استفاده کرد.
10- استفاده از یک پسوند دامنه خوش آهنگ و زیبا
در مقالات قبلی سایت توضیح دادیم که
به دلایل زیادی همواره پیشنهاد می کنیم در صورت امکان حتماً یک دامنه com
برای کسب و کار خود ثبت کنید اما به هر دلیل اگر مجبور شدید پسوند دیگری را
برای سایت خود انتخاب کنید سعی کنید پسوند قشنگی باشد.
به عنوان مثال پسوندهایی مانند co و net و Info نسبت به پسوندی مانند biz. هنگام تلفظ با لحن بهتری بیان می
شوند.
11- بهتر است اسم انتخاب شده برای سایت مرتبط با حوزه فعالیت سایت نیز باشد
در بخش زیر به تعدادی از اسامی مرتبط با کسب و کارهای مختلف اشاره کرده ایم.
توجه کنید لغاتی را که در زیر لیست کرده
ایم می بایست با لغات مناسب دیگری ترکیب شوند و عباراتی خلاقانه ایجادشود.
برخی از لغات مرتبط با سایت های حوزه خبری و مجلات :
book – news – press – story – hint
برخی از لغات مرتبط با سایت های حوزه کاریابی :
job – info – work – employ
برخی از لغات مرتبط با سایت های حوزه فروم ها و تالارهای گفتگو و شبکه های اجتماعی :
group – club – team
– members
برخی از لغات مرتبط با سایت های حوزه سرویس های حمایتی و کمک و خیریه :
task – support – help
مثال های بالا صرفاً موارد محدودی به منظور ارائه ایده برای اسم سایت بود.
برای ایجاد عبارات خلاقانه می توانید از
فرد متخصص ایجاد اسم می تواند از کلمات موجود در دسته بندی های مختلف نیز استفاده کند.
11- از اسامی که نگارش فینگیلیش آنها به چند شکل مختلف امکان پذیر است خودداری کنید.
به عنوان مثال سایت Flickr را در نظر بگیرید.
این
یک نمونه نامناسب از نامگذاری سایت است و نشان دهنده این است که هنگام
انتخاب نام سایت، بررسی های لازم انجام نشده است. بسیاری از افراد هنگامی
که این نام را بشنوند در هنگام تایپ کردن آنرا به اشتباه Flicker تایپ خواهند کرد!
به عنوان مثالی دیگر ممکن است شخصی بخواهد نام سایت خود را یوکالا قرار دهد اما
این نام مناسبی نیست
زیرا املاء این نام، در ذهن برخی افراد ukala و در ذهن برخی دیگر youkala خواهد بود!
همچنین
نام سایت phoneshop ممکن است برای برخی افراد Phoneshop و برای برخی دیگر
phonshop و fonshop تداعی شود و یا لغات rayane و rayaneh نیز از
همین دسته هستند.
اما نام سایت خود ما یعنی esmyar را در نظر بگیرید. این نام به یک شکل مشخص نگارش
می شود.
نکته: اگر نام دامنه مناسب و زیبایی را برای کسب و کار خود پیدا کردید که به دو مدل مختلف ممکن است نگارش شود، می توانید
هر دو فرم نگارش آن دامنه را خریداری و ثبت کنید.
12- حتی الامکان نباید از اعداد در اسم سایت استفاده شود.
پیشنهاد می شود جز در موارد خاص، در اسم سایت از اعداد چه به صورت عددی مثلاً 1000 و چه به صورت حروف مثلاً هزار خودداری کنید. دلیل این است که استفاده از اعداد همواره باعث ایجاد ابهام برای مخاطبین هنگام تایپ کردن نام سایت خواهد شد و مثلاً وقتی کاربری سایتی را با نام هزار کالا می شوند نمی داند که آیا باید در مرورگر آنرا به صورت hezarkala وارد کند یا 1000kala ؟!
13- استفاده از کلمه کلیدی در اسم سایت خوب است اما الزامی نیست.
اگر بتوانید نامی را خلق کنید که کلمه کلیدی کسب و کار
شما در آن وجود داشته باشد بسیار ایده آل است (اما الزامی نیست). مثلاً دو
سایت فرضی زیر را در نظر بگیرید که فرض می کنیم هر دو در زمینه ارائه
محصولات ورزشی هستند:
اسم سایت اول مثلاً فروشگاه sportino
است و اسم سایت دوم مثلاٌ فروشگاه aftab
(آفتاب) است.
با توجه به اینکه در نام سایت اول کلمه کلیدی sport
وجود دارد این موضوع از نظر مبحث SEO برای سایت اول یک امتیاز مثبت محسوب
می شود و احتمال اینکه موتورهای جستجو این سایت را در جایگاه بالاتری قرار
دهند بیشتر است. البته این به این معنی نیست که سایت اول حتماً رتبه
بالاتری را در موتورهای جستجو کسب کند زیرا در کسب رتبه ده ها پارامتر
مختلف دیگر نیز تاثیرگذار هستند.
اگر نام مناسبی را که حاوی کلمه کلیدی کسب و کارتان باشد پیدا نکردید ایرادی ندارد و این یک بن بست نیست. می توانید به جای آن از کلمات کلیدی دیگری که تا حدودی به کسب و کار شما نزدیک باشند استفاده کنید. حتی اگر چنین کلمه کلیدی را هم پیدا نکردید باز هم جای نگرانی وجود ندارد و می توانید از اسامی زیبا و خلاقانه دیگری استفاده کنید.
به عنوان مثال سایت معروف و شناخته شده MOZ (ماز) را در نظر بگیرید.
احتمالاً
می دانید که زمینه اصلی فعالیت این سایت معروف، تولید محتوا و ارائه مطالب
و اخبار و راهکارهای مرتبط با مباحث SEO (بهینه سازی سایت برای موتورهای
جستجو) می باشد، با این حال اسم این سایت و نام دامنه اش (یعنی لغت MOZ ) هیچ ارتباطی با
مباحث SEO ندارد!
این
شرکت در طی سالها با استراتژی های صحیح خود را به عنوان یکی از معروفترین و
معتبرترین سایت های فعال در زمینه SEO معرفی کرده است.
در بسیاری از شرکت های ایرانی نیز می توانید این موضوع را
مشاهده نمایید.
14- در انتخاب اسم سایت باید جوانب مختلف و آینده نیز در نظر گرفته شود.
به عنوان یک اصل کلی بهتر است از نام هایی که فعالیت سایت را به مکان یا شهر خاصی محدود می کنند خودداری شود
زیرا ممکن است در آینده بخواهید فعالیت خود را به مناطق دیگر
نیز گسترش دهید.
همچنین اگر قرار است وب سایت شما یک وب سایت بین المللی
باشد و مثلاً با چند کشور مختلف در ارتباط باشید، پیدا کردن اسم های زیبا
برای سایت اهمیت بیشتری پیدا می کند و به همان میزان نیز کار شما سخت تر می
شود.
زیرا در این حالت باید نامی انتخاب شود که در زبان های دیگر (زبان های کشورهای مد نظر) معنی بدی نداشته باشد
یا تداعی کننده تصویر بدی در آن دسته از مخاطبین نباشد.
احتمالاً برخی از نام های خارجی به گوشتان خورده است که در فارسی یا با
لحن بدی تلفظ می شوند و یا معنی مناسب و خوشایندی ندارند.
15- نام سایت خود را به یک محصول خاص محدود نکنید.
مثلاً ممکن است در شروع فعالیت سایت خود تصمیم دارید فقط در زمینه فروش میز و صندلی فعالیت کنید و لذا در حال حاضر مثلاً نام mizshop را برای سایت خود انتخاب کرده اید، اما ممکن است بعداً بخواهید ارائه مُبل و راحتی را نیز به کسب و کار خود اضافه کنید لذا بهتر است که فرد متخصص ایجاد اسم، نام مناسب تری برای سایت شما انتخاب کند.
16- بر استفاده از نام های استفاده شده و یا مشابه آنها اصرار نکنید.
همواره سعی کنید منحصر به فرد باشید و اسامی خلاقانه ایجاد کنید.
هرگز از سایت های دیگر کپی برداری نکنید. پس از انتخاب اسم مورد، نظر سایت
های رقیب را بررسی کنید و مطمئن شوید که اسمی که انتخاب کرده اید با نام
سایت آنها تشابه زیادی نداشته باشد.
اگر در هر مرحله ای از فرایند تحقیق
و بررسی خود متوجه شدید که نامی که انتخاب کرده اید قبلاً توسط شخص یا
شرکت دیگری به ثبت رسیده است باید قید نام قبلی را بزنید و سراغ یک نام کاملاً متفاوت
بروید. اشتباه برخی از افراد این است که تلاش می کنند همان نام را مقداری تغییر میدهند و نام مشابهی را ایجاد
کنند!
قبلاً در خصوص ایرادات انتخاب نامی مشابه نام رقبا که اشتباهی مهلک و نابود
کننده است صحبت کردیم.