راهنمای انتخاب اسم برای سایت موبایل
امروزه در کشور ما
سایت های موبایل
همانند مغازه های موبایل فروشی رواج زیادی
پیدا کرده اند.
یکی از چالش های بزرگ افرادی که قصد ورود به صنعت فروش موبایل و تلفن همراه دارند
انتخاب اسم برای
سایت موبایل
و یا انتخاب اسم برای
مغازه موبایل فروشی
است.
ممکن است تصور کنید که اسم سایت موبایل یا نام مغازه موبایل فروشی چندان مهم
نباشد و تاثیر زیادی در کسب و کارتان نداشته باشد اما باید بدانید که واقعیت بر
خلاف این است!
یک نام خوب تاثیر زیادی در دهان به دهان شدن برند شما و
جذب افراد و میزان فروش شما خواهد داشت.
فراموش نکنید که قرار است
در آینده اسم کسب و کار شما بر سر زبان ها بیفتد !
اگر
می خواهید به طور صحیح وارد حوزه فروش تلفن همراه بشوید و از بروز مشکلات و
هزینه های ناخواسته در آینده جلوگیری کنید، پیشنهاد می کنیم مطالب این مقاله را
با دقت مطالعه نمایید.
حتی اگر قصد راه اندازی سایت ندارید و هدفتان فقط انتخاب اسم برای مغازه موبایل فروشی است.
پیش نیاز مطالعه این مقاله
ما در مقالات قبلی ویژگی های مهم یک اسم مناسب
را بیان کردیم.
ویژگی های از جمله سادگی و آسان تلفظ شدن،
کوتاه بودن، عدم درج اعداد و موارد مختلف دیگر. لذا در این مقاله از تکرار
آن نکات خودداری کرده و پیشنهاد می کنیم
پس از مطالعه این مقاله، حتماً بقیه مقالات سایت
را نیز مطالعه کنید.
به ویژه در مقاله
انتخاب اسم
برای فروشگاه اینترنتی نکات مهمی را بیان کرده ایم که برای سایت های موبایل نیز کاربرد دارند.
نکات مهم در انتخاب اسم برای سایت موبایل
1- گردآوری لغات مرتبط با حوزه موبایل، تلفن همراه و تکنولوژی های مخابراتی
یک روش برای کسب ایده در خصوص خلق اسم مناسب برای سایت موبایل پرسیدن سوال زیر از خودتان است:
وقتی به موبایل و
تلفن همراه فکر می کنید اولین کلماتی که به ذهنتان می رسند چه کلماتی هستند؟!
چند دقیقه با خود فکر کنید و تمام
کلماتی که به ذهنتان خطور می کنند را در یک برگه یادداشت کنید.
به ذهن افراد مختلف مفاهیم و کلمات مختلفی از جمله
موارد زیر خطور خواهند کرد:
- تکنولوژی
- سرعت
- زیبایی
- چت
- سیم کارت
- برخی موارد دیگر
همچنین برخی از لغات انگلیسی که به ذهن می رسند عبارتند از :
- app
- digi
- touch
- cell
موارد فوق صرفاً چند مثال از لغاتی بود که ممکن است به ذهن هر شخص خطور کند.
همچنین با توجه به اینکه امروزه موبایل تبدیل به یک همراه واقعی برای همگان شده
است و افراد در طول شبانه روز چندین ساعت از وقت خود را با آن می گذرانند،
ممکن است لغاتی مانند همراه hamrah ، ارتباط ertebat ،
مشابه آن نیز به ذهن خطور کند.
2- ترکیب کردن نام دو یا چند برند صنعت موبایل و خلق کلمات جدید
تکنیک بعدی برای خلق ایده، ترکیب کردن
نام دو یا چند برند موجود در حوزه موبایل و خلق یک عبارت جدید و سپس
اِعمال تغییرات بر روی ترکیب به دست آمده است.
این کار به منظور بهینه سازی و به دست آوردن عبارتی خلاقانه و مناسب انجام می شود.
به عنوان مثال از ترکیب دو برند
samsung و nokia
می تواند عبارتی مانند سامکیا
samkia
خلق شود.
البته این صرفاً یک مثال برای شفاف شدن روش کار بود و به این معنی نیست که این یک نام الزاماً یک نام ایده آل محسوب شود.
حال می بایست بر روی این عبارت کار کرد و آنرا به طرق مختلف تغییر داد تا لغتی کاملاً جدید و جالب خلق شود.
3- ترکیب کردن لغات فارسی و انگلیسی مرتبط با حوزه موبایل
یک تکنیک دیگر که ترکیب کردن برخی کلمات فارسی و انگلیسی است
که در برخی
موارد کلمات جدید و جالب خلق می شوند. به عنوان مثال:
- آواتل avatel
- مدیا تک mediatak
4- تکنیک افزودن کاراکتر
تکنیک دیگری برای خلق اسامی جدید اضافه کردن
برخی از کاراکترهای خاص
به ابتدای کلمات و خلق کلماتی مانند موارد زیر است
(همان تکنیکی که کمپانی apple برای نامگذاری گوشی iphone انجام داده است
و کاراکتر i را به ابتدای کلمه Phone اضافه کرده است)
- imobile
- emobile
- imedia
- eshop
این اسامی چندان منحصر به فرد نیستند و صرفاً یک یا تعدادی کاراکتر به ابتدای کلمات عمومی مانند mobile یا shop اضافه شده است.
مثلاً فرض کنید برند nokia که دارای نامی خلاقانه است، نام برند خود را imobile می گذاشت!
5- از اسامی فروشگاه های رایج در حوزه موبایل و تلفن همراه استفاده نکنید.
اکیداً توصیه می کنیم از اسامی رایجی که همه جا برای سایت های موبایل و یا مغازه های موبایل فروشی استفاده می شوند
پرهیز کنید!
اسامی مانند Persian mobile و
mobile store و sarzamin mobile و موارد مشابه، هرگز اسامی مناسب و منحصر به فردی
نمی باشند
زیرا اولاً سایت و به خصوص فروشگاه های زیادی با این اسامی از قبل ثبت شده
اند و همچنین در هر شهر احتمالاً چندین مغازه موبایل فروشی با نام های فوق
از قبل وجود دارند.
در صورت استفاده از چنین اسامی رایجی چطور می خواهید
خود را از دیگر رقبایتان متمایز کنید؟!
هر فعالیت و تبلیغاتی که
برای برند خود انجام دهید به نوعی برای برند آنها نیز انجام داده اید و
بسیاری از مشتریان شما به دلیل تشابه اسمی شما و رقیبانتان، به اشتباه به
سایت ها یا مغازه های آنها هدایت خواهند شد.
توجه
کنید که اسامی مانند موبایلِ الماس، موبایلِ سفیر و
موارد مشابهممکن است برای برخی افراد اسامی جالب به نظر برسند اما اسامی منحصر به فرد و خلاقانه ای
نمی باشند و ممکن است رقبای شما سایت یا مغازه موبایل فروشی با همین اسم
راه اندازی کنند که در مورد عواقب آن در مقالات مختلف سایت صحبت کرده ایم.
لذا در نهایت می بایست اسم فروشگاه موبایل خود را اسمی قرار دهید که کاملاً
منحصر به فرد بوده و با اسامی رایج و برندهای موجود در این صنعت کاملاً
متفاوت باشد.
مرحله بعد: خلق اسامی جدید مرتبط با حوزه موبایل
این مرحله گاه ممکن است
چندین هفته
زمان ببرد و این کاملاً طبیعی است.
زیرا ر این مرحله می بایست شروع کرده و بر روی
لیست مفصلی که طی چندین روز گردآوری کرده ایم به صورت تخصصی کار کنیم.
به این معنی که باید تلاش کرد
و هر یک از کلمات لیست را تا حدی تغییر داد تا یک کلمه جدید خلق شود.
مثلاً ممکن است کلماتی مشابه این موارد را خلق کنیم:
- mobitop
- newtel
- telkadeh
توجه: این ها صرفاً چند مثال بود و ممکن است این ترکیبات در حال حاضر به عنوان برند یا اسم سایت موبایل توسط دیگران ثبت شده باشند لذا می بایست زمان زیادی را صرف کرد و سعی نمود کلمات جدید خلق کرد.
مرحله پایانی: ویرایش نهایی اسم ها
در مرحله پایانی
می بایست شروع به حذف اسامی طولانی، کسل کننده و غیرجذاب کرد.
همچنین مواردی که منحصر به فرد نیستند و ممکن
است آنها یا مشابه آنها توسط رقبا استفاده شده باشند را می بایست از لیست حذف
نمود
پس از انتخاب نهایی کلمه مورد نظر، حتماً می بایست تحقیق و بررسی انجام شود
و اطمینان حاصل نمود که برند و دامنه های
ir و com
آن اسم از قبل توسط دیگران ثبت نشده باشند.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم راهکارهایی را جهت یافتن اسم مناسب برای سایت موبایل ارائه دهیم.
پیدا کردن چنین نام منحصر
به فردی که جذاب هم باشد نیاز به صرف زمان و تحقیق و بررسی دارد.
هر قدر این زمینه وقت و دقت بیشتری صرف کنید ارزش دارد زیرا یک نام مناسب
برای سایت موبایل می تواند مشتریان بیشتری را جذب برند شما نماید.